خلسه چیست

treasure-book

خلسه از لحاظ لغوی از کلمه ترانس گرفته شده است ترانس یک لغت فرانسوی به معنی اضطراب و ترس شدید است و همچنین بعضی معتقد هستند از کلمه ترانس فر که ریشه لاتین دارد به معنی مردن و هلاک شدن است گرفته شده است عده ای هم به ریشه ترازینیشن در انگلیسی اصطلاح می کنند. به معنی انتقال و تحول و برزخ هست در ادبیات و عرفان خودمان خلسه را سرخوشی ولولی و سرمستی تعبیر کرده اند.معنای متعارفی که برای خلسه آمده است برخی بیان می کنند خلسه بین خواب و بیداری است که چیزی بینابین خواب و بیداری ، به همین خاطر هم برخی از آن به عنوان حالتی از خواب نوعی خواب یا خواب گونگی نام برده اند و یا حتی خلسه را حالتی شبیه چرت زدن می دانند همانی که عموم افراد با آن آشنا هستند.

شبها وقتی انسان می خوابد آن حالت انتقالی که از بیداری به خواب دارد و صبح از خواب بیدار می شود آن در حالتی از خلسه یا حالتی شبیه خلسه هست خلسه را عده ای حالت دیگر تعبیر کرده اند که حرکات ارادی در آن متوقف می شود و حتی ممکن است برخی حواس پنجگانه نیز بلاک شود حالاتی مانند گیجی, منگی, کرخی و معاطی نیز تعابیر دیگری است که از خلسه بیان شده است. حالاتی شبیه چیزی که مدیوم ها در آن قرار می گیرند و در آن حالت قادر هستند یا  علوم دیگر با موجودات دیگر ارتباط برقرار کنند هم تعریف دیگری است که از خلسه آمده است.

عده ای معتقد هستند که خلسه اختلال موقت در سیستم عصبی هست و همچنین اختلال در آگاهی تعبیر شده است بعضی نیز تغییرات موقت در سیستم عصبی را خلسه می دانند به هر شکل بعضی خلسه را نوعی خاصی از آگاهی می دانند که آن را به نام «ابر آگاهی» یا آگاهی برتر نیز می دانند و گروهی دیگر خلسه را پریشانی وسیع روحی می دانند اینها تعاریف مختلفی است از خلسه آمده است بالطبع می شود گفت: که هیچ گونه از این تعاریف به تنهایی خلسه را به طور کامل و جامع معر فی نمی کند بلکه هریک از تعاریف از دید و زاویه خاصی به خلسه نگاه کرده است.

اگر بخواهیم فرض کنیم که همه این تعاریف مباحثی در واقع وارد هست هر چند که برخی از این تعاریف آن چیزی که مدنظر ما است,‌ نیست و نیز ممکن است  اشتباه هم باشد به هر شکل ما در کل معتقد هستیم خلسه حالت خاصی است که انسان در این حالت با ابعاد ماورایی و والای وجود خودش ارتباط می گیرد.پس خلسه را توجه به انسان از امور عادی و معنوی به امور برتر میدانیم. خلسه ای که مد نظر ماست همان خلسه ای است که حرکات ارادی در آن متوقف می شود ، حواس فیزیکی بلاک می شود ، حجم فیزیکی فراموش می شود و خودآگاه کنار می رود ناخودآگاه رد می شود و توجه انسان به سمت بعد ماورایی و بعد ملکوتی اش معطوف می شود.



خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: خلسه چیستخلسهکلمه ترانس اضطراب و ترس شدید سیستم عصبی

تاريخ : 5 / 7 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود