داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران

 

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران,چنگیزخان مغول,حمله مغول ها به ایران,حمله وحشیانه مغول ها به ایران,فتح جهان توسط چنگیزخان مغول,چرا چنگیزخان به ایران حمله کرد,کشتاز و قتل میلیون ها ایرانی توسط چنگیزخان مغول,ویران کردن و وحشی گری چنگیزخان مغول,همه چیز درباره حمله چنگیزخان مغول به ایران,مجسمه و تندیس چنگیزخان مغول,بیوگرافی و زندگی نامه چنگیزخان مغول,چنگیز خان مغول کیست,تصاویر و عکسهای چنگیزخان مغول,چنگیزخان مغول در کشور مغولستان,جنگ بزرگ محمد شاه ایران با چنگیزخان مغول,نسل کشی در ایران توسط چنگیزخان مغول,کشتار و جنایت بیرحمانه و دردناک چنگیزخان مغول در سرزمین ایران

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران

همگان میدانیم که رهبری چنگیز برای تسخیر جهان به مرگ میلیون ها نفر منجر شد. حمله چنگیز به ایران، کشتار و وحشیگری های او نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. اما از جزئیات این کشتارها و وحشگری های این قوم انسان نما چندان سخن به تفصیل نرفته است. امروز برآنیم تا روایت گر یکی از وحشیانه ترین و دردناک ترین کشتار آن وحشی های مغول در سرزمین ایران باشیم. دنبال کنندگان بخش تاریخی WeAre.ir این مطلب را از دست ندهید.
حمله چنگیز خان مغول به ایران
چنگیز برای فتح جهان می بایست بر سلطنت آسیای مرکزی غلبه می نمود. برخلاف دیگر حملات چنگیز، او سپاهیانش را سریعا روانه جنگ نکرد. بلکه گروهی از تجار را با هدایا به ایران می فرستد. اما نمایندگان محمد شاه، هدایا را ضبط و تجار را می کشند. و این شروع ماجرا بود.
جنگجویان مغول خشمگینانه خود را به دروازه ایران میرسانند. سپاهیان محمد شاه تصور می کرند که دیوارهای بلند و خندق های عمیق از آنها محافظت خواهد کرد. چنگیز هزاران نفر از ایرانیانی که به اسارت گرفته بود را به درون خندق ها می ریزد و بدین ترتیب پلی انسانی درست می کند. همچنین در هنگام نبرد و در زیر دیوارهای بلند؛ مغولان از اسیران به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. تا ناجوانمردی را نیز به دیگر خصلت های مذموم خود بیفزایند.

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران

 

شکست استحکام مرو
زمانی که چگیز با تدبیر خود و ساخت منجنیق توانست دیوارهای شهر مرو را خراب کند و وارد شهر شود یکی از دیگر از بزرگترین جنایتگری های تاریخ را رقم زد. جوقینی نویسنده آن زمان می نویسد “سپس مغولان تمام مردم مرو را به بیابان بردند و آنها را به طور فجیع کشتند” او میگوید هر جنگجو نزدیک به ۳۰۰ نفر را به قتل رساند و در این فاجعه بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست دادند. (امروزه با مطالعات تراکم جمعیتی می دانیم که امکان ندارد مرو در ان زمان جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر داشته باشد. و احتمالا آمار دقیق کشته های شهر مرو حدود ۱۵۰ هزار نفر باشد. اما این چنین روایتگری جوقینی توصیفی است از شهرت بی رحمانه مغولان خونخوار و جنگ های روانی آنها)
مغولان از هر دیاری گذشتند از کشته ها پشته ها ساختند. منابع فارسی از کشته شدن ۳ میلیون انسان در جنگ های چنگیز سخن گفته اند.

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران

انیمیشن حمله چنگیزخان مغول به ایران

دانلود انیمیشن و فیلم حمله چنگیزخان مغول به ایران

مقایسه جنایت های چنگیزخان و هیتلر در نسل کشی ایرانیان و ویهودیان

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایرانداستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایرانداستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران

هدف از تهیه و ارائه این مقاله، حرمت نهادن به روح انسان های بیگناهی است که در هر زمان از تاریخ و فارغ از رنگ و نژاد و مذهب به دست جنایتکارانی نظیر چنگیز و هیتلر، جان خود را از دست داده اند.
تعدد و تنوع وصف تاریخی در مورد «گذشته نزدیک» بسیار مشاهده می شود، اما در عرصه «گذشته دور» اندک می شود. نسل کشی ایرانیان در فاصله زمانی نسبتاً دور(حدود هشتصد سال پیش) و نسل کشی یهودیان در زمان نزدیک(حدود هفتاد سال پیش) رخ داده است. مقایسه این دو رویداد ناگوار تاریخ، به تصویر ذهنی روشن تری از رویداد زمان دورتر کمک می کند و درد و آلام ایرانیان در حمله مغول را مشخص تر و ملموس تر می سازد.
ممکن است گفته شود که یورش مغولان و کشتار آنان در تاریخ بی سابقه نبوده و نیست. اسکندر مقدونی در ایران، خشایارشاه در مصر، ناپلئون در روسیه، ژولیوس سزار در سرزمین گل نیز جنگیده و از کشته پشته ساخته اند.
«قتل» و «جنایت» به خودی خود واژگانی هراس انگیزند و «قتل عام» و «کشتار دسته جمعی»به مراتب دهشت بارتر. ولی «انهدام یک ملت» و «نسل کشی» مطلبی دیگر است؛ مطلبی که هیچ واژه ای قادر به بیان دامنۀ شقاوت و شناعت آن نیست.
درست است که لشکرکشی و جنگ به ضرورت با کشتن آدمیان پیوند دارد، اما تبهکاری های مغول و فاشیسم، آنجا از یورش ها و هجوم های دیگر جدا می شود که نبرد و کشتار را به صورت آئینی متمرکز و سازمان یافته در می آورد، وگرنه صفحات تاریخ از خونریزی های بی حساب پر است.(۱) به دیگر سخن نیروهای مغول و آلمان هیتلری، کشتار انسان ها را جزیی از وظایف اخلاقی، الهی، دینی و آیینی خود انگاشته اند. (۲)
دیوید مورگان در کتاب «مغولها» اظهار می دارد: «مردم ماوراءالنهر و به ویژه شرق ایران مصیبتی را تحمل کردند که به نظر می رسد باید چیزی بسیار نزدیک به نوعی نژادکشی تعمدی بوده باشد.» (۳)
بنا به تعریف نسل کشی، قتل عام بسیار گستردۀ ایرانیان در سدۀ سیزدهم میلادی مصداق یک نسل کشی کلاسیک و نمونه وار است. متأسفانه گروه های تاریخ دانشگاه های ایران در باب این موضوع سکوت اختیار کرده و آن طور که باید، واکنشی از خود نشان نداده ند! درست است که با طرح مسئله نسل کشی ایرانیان، چنگیزخان را نمی توان زنده کرد و به محاکمه کشاند؛ اما لااقل می توان با یادآوری این مسئله، از تجلیل بانی نسل کشی میلیونها نفر ایرانی در کشورهای آزاد جهان ممانعت به عمل آورد.

جمعیت هدف نسل کشی چنگیز و هیتلر
جمعیت هدف هیتلر در طی جنگ جهانی دوم عمدتاً بر یهودیان اروپا متمرکز بود(۴)، به همین دلیل پس از سقوط هلند، بلژیک، فرانسه، لهستان، چک، اتریش و … یهودیان این کشورها به اردوگاه های مرگ انتقال داده می شدند.
جمعیت هدف چنگیزخان (و پسرانش)، به قوم خاصی در ایران محدود و منحصر نمی شد. اگر هیتلر در طی جنگ جهانی دوم بر نسل کشی قوم یهود متمرکز شده بود، چنگیزخان در حمله به ایران بر نسل کشی تمام اقوام ایرانی اصرار داشت.
ایران تا پیش از حمله مغول، تجربه های ناخوشایندی از کشتار مقدونیان، رومیان، اعراب، ترکهای آسیای میانه نظیر غزها و … از سر گذرانده بود، اما کشتار مغول با تجربیات قبلی ایرانیان کاملاً متفاوت بود!

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایرانداستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران
ایران، سرزمین زلزله هاست و متاسفانه هر از چند گاه زلزله، موجب تخریب شهر و روستاها می شود. اگر تهاجمات قبل از مغول، بسان زلزله های ۴ تا ۸ ریشتری بودند، حمله مغول به ایران بسان زلزله ای با ابعاد ۱۰ ریشتر با کانون خراسان بزرگ بود و پس لرزه های قدرتمندش، بارها و بارها ایران را زیر و رو کرد!

«خرابی های و ویرانی هایی که او [چنگیز] در ایران شرقی به عمل آورد از لحاظ وحشت و دهشت از تمام فجایعی که در اروپا به آتیلا نسبت می دهند بیشتر بوده است.» (۵)
اگر هیتلر می خواست همچون چنگیزخان عمل کند، یهودیان اروپا که جای خود داشتند، ملت های بسیاری از قارۀ اروپا را به سرنوشت یهودیان دچار می کرد!
بی تردید تنها ملاحظات جهانی مانع انجام چنین کاری از سوی هیتلر بود. دلیلی بر این مدعا اینکه هیتلر، نسبت به اسلاوها دیدگاهی تحقیرآمیز و نژادپرستانه داشت و این نگرش سبب تفاوت قابل ملاحظه تلفات مردم غیرنظامی در کشورهای اسلاو نظیر لهستان و یوگسلاوی و روسیه در قیاس با فرانسه و هلند و بلژیک شد. حتی نحوه رفتار و رسیدگی با اسیران انگلوساکسون با اسیران اسلاو در اسارتگاه های متفقین متفاوت بود.

مدت زمان نسل کشی ایرانیان و یهودیان
تاريخ حمله چنگيز به ايران را سال ۱۲۲۰م و تشكيل سلطنت نوادگان چنگيز (ایلخانان) در ايران را سال ۱۲۵۶ ذكر كرده اند. در فاصله اين سالها، ايران زير شديدترين امواج نسل كشي هاي مغول قرار داشت. ايرانيان حداقل به مدت ۳۶ سال، به دست دو نسل از مغولان (چنگيز و پسرانش) نسل كشي شدند، ۹ برابر مدت زمان هلوکاست یهودیان!
هلوکاست یهودیان توسط هیتلر از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ در اروپا رخ داد. مغولان در کمترین تخمین ممکن از سوی مورخان غربی، بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر ایرانی را به کشتن داده اند(۶) و نازیها ۶ میلیون یهودی را در اروپا به قتل رسانده اند. جمعیت کره زمین را در سال۱۲۰۰م، بین ۳۶۰ تا ۴۵۰ میلیون نفر(۷) و در سال ۱۹۴۰ بین ۲۲۲۹ تا ۲۳۴۰ میلیون نفر(۸) برآورد شده است.
کشتاری که مغول در ایران به بار آورد نسبت به جمعیت زمان خود بسیار فاجعه آمیزتر از فاجعه هلوکاست بود. مغولها حدود ۲ تا ۴ درصد جمعیت آن روز کره زمین را در نسل کشی ایرانیان به کام مرگ فرستادند، در صورتی که در هلوکاست یهودیان حدود ۰٫۲ درصد جمعیت جهان را در زمان خود به نابودی کشاند.
کل رقم کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر تخمین زده می‌شود(۹) که خونین‌ترین درگیری انسان در طول تاریخ است. این آمار شامل تمامی افراد نظامی و غیر نظامی، هلوکاست، انفجارهای اتمی هیروشیما و ناکازاکی و تمامی عملیات نظامی در اروپا و شرق دور است که در جنگ جهانی دوم کشته شدند. اگر این آمار را مد نظر بگیریم از لحاظ نسبت جمعیتی، حدود ۲ تا ۳ درصد جمعیت جهان طی جنگ جهانی دوم از میان رفتند. تنها در صورتی که کل تلفات جنگ جهانی در نظر بگیریم می تواند به نسبت نسل کشی ایرانیان در دوره مغول نسبت به جمعیت آن روز جهان (۲تا۴درصد) نزدیک شود!
ضمن آنکه برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب، از پرداختن به نسل کشی هایی که مغولان در سایر بخش های دنیا به راه انداختند خودداری شده است، نسل کشی هایی که حتی در مواردی از نسل کشی ایرانیان هم مهیب تر بوده است!(۱۰)

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایرانداستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران
اعزام یهودیان مجارستان به اردوگاه های مرگ در آلمان نازی

نسل کشی پنهان یهودیان و نسل کشی آشکار ایرانیان
هیتلر، یهودیان را از شهرهای تصرف شده جمع آوری می کرد و به اردوگاه هایی ویژه انتقال می داد و عمدتاً داخل این اردوگاه ها نظیر آشویتس(۱۱)، داخائو و … ، کشتار فجیع خود را انجام می داد. هیتلر سعی داشت نسل کشی یهودیان را از نظرها پنهان دارد، اما برای چنگیزخان اردوگاه مرگ معنایی نداشت، هرجا لشکر مغول پیدا می شد، اردوگاه های مرگ چنگیزخان برپا بوده است.

داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایرانداستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایران و کشتار و جنایت های بیرحمانه در سرزمین ایران
دکتر ویکتور فرانکل(۱۹۹۷-۱۹۰۵)، متخصص روانپزشک از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵، نخست در آشویتس و سپس در داخائو زندانی بود و از درس­هایی که در اردوگاه های مرگ نازیها آموخته بود، نکات تکان دهنده ای نوشته است که می تواند به تصور ما، در آنچه بر سر هم میهنان مان توسط مغولان آمده است کمک کند.

شکست هیتلر و پیروزی چنگیز
دو سال مانده به پایان جنگ جهانی دوم با آغاز شکست های هیتلر، مردم جهان امید آن را یافتند که جنایات هیتلر به زودی پایان خواهد گرفت. هيتلر پس از شکست در جنگ به همراه وزیر تبلیغاتش گوبلز خودکشی کرد. پس از خاتمه جنگ، دادگاه نورنبرگ برپا شد تا سایر جنايتكاران نازي را محاکمه کنند. خودکشی هیتلر و برپایی دادگاه نورنبرگ، بسان مرهمی بود بر شرافت بشری که هیتلر و نازیها آن را مورد تعدی قرار داده بودند.
اما در مورد حمله مغول به ایران، مرهمی در کار نبود! حتی مرگ چنگیز هم پایان بخش نسل کشی ایرانیان نبود و این جنایات به دست فرزندانش در ایران ادامه یافت. ایرانیان در زمان چنگیز و فرزندانش، به ویژه پس از کشته شدن جلال الدین، حتی کورسویی به رهایی از چنگ مغولها نداشتند!
تنها پس از نزدیک به چهار دهه زمانی که نسل سوم حمله کنندگان مغول، سلسله ایلخانان را در ایران تشکیل دادند به طور موقت دوران كشتارها سپری شد. اما این آرامش دیری نپایید و ایران گرفتار کسان دیگری گردید که همچون اعقاب شان،چنگیز ،جنگاورانی همچون تیمور لنگ(۱۲)، شیبک خان بیرحم بودند. کسانی که سعی داشتند همچون چنگیز شوند و توسط آنان، موج های جدید کشتار در ایران به راه انداخته شد!
البته اروپای غربی نیز از میراث مغول بی نصیب نماند، هرچند مورد حمله مغول واقع نشد! در سال ۱۳۴۵م هنگامی که ارتش اروی زرین شهر کافا در ساحل دریای سیاه را محاصره کرده بود، بیماری مرموزی سپاه مغول را مبتلا کرد و بخش عمده ای از صفوف آنها به خاطر این بیماری کشته شدند. فرمانده مغول به جای آنکه از محاصره دست بکشد و عقب نشینی کند، اجساد خود را به وسیله منجنیق از بالای حصارها به داخل شهر پرتاب کردند تا مردم شهر به این بیماری مبتلا شوند. شاید این نخستین نمونه ثبت شده جنگ میکروبی باشد. بیماری شهر کافا را به نابودی کشاند و از طریق بازرگانان بیماری به اروپا حتی تا گرینلند سرایت کرد! این طاعون که مرگ سیاه خوانده می شد، یک سوم جمعیت اروپا را به کام مرگ کشید! (۱۳)
اروپاییان شاهد ویرانی به بار آمده در فاصله سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ بوده اند، ولی به سرعت به کمک طرح مارشال امریکا(Marshall Plan) (14)، ویرانی ها را بازسازی کردند؛ اما مغولان چهار دهه تمام انسان زدایی کرده اند و تخریب!
برای ایران پس از حمله مغول خبری از طرح مارشال نبود که هیچ، به جای آن، نابودگران دیگری – همچون تیمورلنگ – در راه بودند تا شهرهایی که از ویرانی مغول تا حدی در امان مانده بودند، به همان سرنوشت دچار شوند و ویران شوند!
نکته دیگری را که نباید از نظر دور داشت این بود که ابزار ویرانگری مغولان در مقایسه با آنچه هیتلر در اختیار داشت بسیار ابتدایی بوده است و کشتار میلیونها نفر با این وسایل ابتدایی بیشتر به قصابی و سلاخی شباهت داشته است. برای تصور بهتر از ابعاد هولناک جنایات چنگیز نسبت به هیتلر به تعدادی از سلاح ها و شاخص قدرت تخریبی آن اشاره می کنم(۱۵) :
نوع سلاح شاخص قدرت تخریب
شمشیر ۲۰
تفنگ خزانه دار در جنگ جهانی اول ۱۵۰
مسلسل در جنگ جهانی اول ۷۸۰
راکت V2 در جنگ جهانی دوم ۸۶۰۰۰۰
زره پوش در جنگ جهانی دوم ۲۲۰۰۰۰۰
بمب اتمی هیروشیما (معادل۲۰ کیلوتن تی ان تی) ۴۹۰۰۰۰۰۰

نابودی مظاهر تمدن به دست چنگیز
چنگیز به قصد ویرانی و محو شهرهای پُر جمعیت دنیای آن روز قدم به خراسان بزرگ گذاشت. او در سالهاي ۱۲۲۰-۱۲۲۱م شمال افغانستان كنوني و شرق ايران را از بيخ و بُن ويران ساخت و شهرهاي قديمي و پُرجمعيت ايران، نظير بلخ، طوس، نيشابور، ري، گرگان و… را به تلي از خاك تبدیل كرد. (نمونه هايش تل بلخ، تل غلغله، تل نيشابور و …)
این در صورتی است که هیتلر هیچگاه پاریس، پراگ، ماریبور و بسیاری از شهرهایی که در تصرف خود داشت نابود نکرد، به آتش نکشید و به آب نبست.(۱۶) هیتلر تنها در زمان شکست قطعی خود، قصد تخریب شهر پاریس و با ورود نیروهای متفقین به خاک آلمان، قصد نابودی سرزمین آلمان و ملت آلمان را کرد، به این بهانه که آنها به خاطر شکست شان لایق زیستن نیستند!
مغولان علاوه بر نابود كردن كامل شهرها، با مسدود كردن مجاري آب و كور كردن کاریز ها(۱۷)، امكان گرد آمدن مجدد جمعيت را از بين مي بردند. یک اروپایی شاید نتواند اهمیت موضوع «آب» را برای ایران دریابد!
شاید بهترین مثالی که بتوان برای اروپا زد این است که اگر هیتلر روحیه چنگیز را دارا بود، پس از فتح هلند و غارت کامل آن، با نابود کردن سدهای آن کشور، مردم هلند را با سرزمین شان به زیر آب می فرستاد!
اگر او [چنگیز]در ایران شرقی آن تمدن شهری درخشنده ای که فردوسی و ابوعلی سینا را به وجود آورده است از بین برد، برای این بود که می خواست در اقصی حدود جنوب غربی یک نوع زمین بایر و غیرمسکون و یک نوع مرغزار و شنزار مصنوعی ایجاد کند که از آنجا کسی به امپراتوری او تجاوز نکند. به همین جهت بود که «زمین را کـُشت» و اراضی آباد و دائر را خراب و بایر کرد.(۱۸)
چنگيز و پسرانش، نه تنها قاتلان ايرانيان بودند كه قاتلان زمين هاي ايران هم بودند! آنها زمين هاي حاصلخيز را با دقت تمام به زمين هاي موات تبديل مي كردند، آن هم نه در زمان عقب نشینی و شکست، که در اوج پیروزی خود، رشيدالدين فضل الله همداني، تاريخ نگار بزرگ ايران(۱۹) هشتاد سال پس از نخستين حمله چنگيزخان مي نويسد هنوز اراضي مزروعي از زارعان تهي است؛ چه ايشان از ترس حملۀ جديدي از جانب بيابانگردان جرأت بازگشت به كشتزارهايشان را ندارند.(۲۰)



خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: داستان حمله وحشیانه چنگیزخان مغول به ایرانتاریخکشتار تاریخ

تاريخ : 30 / 6 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود