ایرانیان در زنگبار

زنگبار یکی از شهرهای بندری بود که تاجران اروپایی و ایرانی ، در آنجا در رفت و آمد بودند . در زمان آل بویه ، در حدود هزارسال پیش ، شیراز پایتخت ایران بود و آل بویه نیز بر ایران حکومت می کرد .

والی شیراز در دوره آل بویه ، دارای وجهه و شان بسیار بالایی بوده است زیرا وی فرماندار ایالتی بوده است که پادشاه و دولت وی در آنجا قرار داشته است .

یکی از این فرمانداران به نام علی ابن سلطان حسین شیرازی ، به زنگبار رفته و آنجا را از نزدیک دیده بود و به ارزش ژئو پلتیکی آن منطقه به خوبی واقف بود . وی پس از آنکه از فرمانداری ایالت شیراز ، برکنار شد ( به گفته برخی کارشناسان ، وی کهولت سن را بهانه ای برای استعفای خود قرار داده بود ) به همراه هفت پسر خود و هفتصد همراه ، سوار بر کشتی های خود شده و در زنگبار لنگر انداختند . 

ایشان در زنگبار که منطقه ای بسیار مهم از نظر تجاری بود ساکن شدند و از آنجا که علی ابن حسین فردی بسیار زیرک و توانا بود به راحتی توانست با سران قبایل بومی و طایفه های محلی ارتباط خوبی برقرار کند . نسلی که بعد از ایشان ، در زنگبار به وجود آمد با نام شیرازی ها شناخته می شد .

بعد از علی ابن حسین ، فرزندانش نیز به خوبی توانستند در منطقه زنگبار ، تجارت نموده و پایه های ارزشی ایرانی را در زنگبار ، برقرار سازند . این نفوذ تا آنجا پیش رفت که شیرازی های مهاجر ، قدرت را نیز در دست گرفتند و سلسله ای با نام شیرازی ها دایر کردند . شیرازی ها علاوه بر در دست گرفتن قدرت منطقه ای ، در فرهنگ آنان نیز تاثیر به سزایی گذاشتند حتی زبان سواحیلی که به کار گرفته می شد زبانی بود که 50 الی 60 درصد آن شیرازی بود .

سلسله شیرازی ها تا اوایل قرن شانزدهم در این منطقه حکومت می کرد و زنگبار تغییر نژادی و زبانی و فرهنگی محسوسی را تجربه کرد . تا اینکه در بین سران شیرازی ها اختلاف در گرفت . به صورت همزمان واسکودوگاما که یک کاشف و دریانورد پرتغالی بود وارد دریاهای آفریقا شد . در این دوره ، فضیل ابن سلیمان پادشاه زنگبار بود . واسکودوگاما در موزامبیک مستقر شد و به تحقیق درباره زنگبار پرداخت . پس از آنکه فهمید شیرازی ها بر منطقه حکمرانی می کنند و در حال حاضر هم اختلافاتی در بین خود دارند به سمت زنگبار با کشتی های جنگی حرکت کرد . او در شهر کیلوا لنگر انداخت و بدون جنگ سخت ، سلطان فضیل ابن سلیمان را خراج گزار پرتقال کرد . قرار بر پرداخت سالیانه مبلغ 1000 لیره به وی شد . کم کم نفوذ ایرانیان از بین می رفت که زیرکی ایشان دوباره کارگشا شد . با حرکت های ضد استعماری و جلب حمایت بومیان منطقه ای حزب آفروشیرازی را بنا نهادند . 

این حزب در براندازی استعمار و استقلال زنگبار بسیار تاثیر گذار بود . 

در حال حاضر هم زبان منطقه ای زنگبار ، زبان سواحیلی است که در 20 الی 30 درصد لغات آن فارسی است و شیرازی ها ، حزب سیاسی بسیار مهمی در منطقه دارند که در تحولات و تصمیم گیری ها ، تاثیر گذار است . به طوری که به بومیان منطقه ، آفریقاییان با لهجه شیرازی ، اطلاق می شود .

طایفه شیرازی هم اینک نیز در زنگبار ، دارای اهمیت زیادی از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی است .

ایرانی این چنین است . هر کجا هم که باشد ایرانی است و دیگران را تابع خویش می کند



خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: گنجدفینه هاطلا های دفن شدهغار های زیرزمینیایران باستاندرختان

تاريخ : 27 / 5 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود