تجارت جواهر در عصر صفوی – قسمت دوم

علاوه بر معادن ایران، در زمان صفویه سنگ هایی نیز از خارج وارد می شد که مهمترین آنها زمرد و یاقوت بوده است. بنابراین می توان فهمید که در این دوره، تاچه حد تجارت رونق و گسترش یافته بوده که از نقاط مختلف جهان، سنگ های قیمتی را حمل و به ایران وارد می نموده اند. آوردن چنین کالاهای ارزشمندی نیاز به وجود امنیت و تأمین جانی و مالی داشته که می توان گفت تا حدودی در این دوره برقرار بوده است.

اما هنر زرگری و طلا سازی سابقه ای بس دیرین در هنر ایران زمین دارد. کشفیات گوناگون در ایران مؤید این نکته است که ایرانیان از زمان های بسیار دور با این هنر آشنایی داشته و آثار فاخر و گرانبهایی را به وجود آورده اند. از تاج پادشاهان هخامنشی و تخت معروف طاقدیس در دوره ساسانی گرفته تا اسباب سفره زرین خسرو پرویز، همه گویای هنرمندی صنعتگران ایرانی در طول تاریخ بوده است.

تجارت جواهر در عصر صفوی

در دوره صفوی نیز، صنعتگران ایرانی در ایجاد رشته های طلا، ظرافت بسیاری داشته اند. چنانکه توسط آلات حدیده از یک قطعه شمش زرین یک مثقالی (واحد اندازه گیری)، رشته ای به طول 900 ذرع (واحد اندازه گیری مسافت) پدید می آورده اند. در میان شاهان صفوی، شاه عباس دوم به کالای اروپایی دل بسته بود. به همین لحاظ تعداد زیادی از هنروران فرانسوی و هلندی را در دوران او به کشور آمدند. وی عده ای زرگر و متخصص ذوب فرانسوی را به ایران دعوت کرده بود که در زرگرخانه به زرگری می پرداختند. شاه عباس دوم همچنین در موردی دیگر، ترتیب یک ساختمان مجزی همراه با چرخ های الماس تراش اروپایی را برای گوهرتراشان ارمنی می دهد که این امر نشان از رونق صنعت جواهرسازی و بازار جواهرات در دوره شاه عباس دوم دارد. میل شاه عباس دوم به جواهرات به حدی بود که خود طرحی برای تهیه جقه دستارش کشیده و دستور ساخت آن را داده بود.

پس از صلح و امنیتی که در ایران دوره صفوی، به ویژه پس از به قدرت رسیدن شاه عباس اول ایجاد شد، زمینه برای رونق گرفتن تجارت آماده گردید و بازرگانان و سیاحان تحت تأثیر امنیت ایجاد شده، به سوی ایران سرازیر گردیدند و موجبات پویایی اقتصاد ایران را فراهم آوردند. تجار کالاهای با خود آورده را در کشور عرضه می نمودند و با خرید مصنوعات ایرانی، آنها را به نقاط دیگری می بردند. در طی این معاملات هم خود به سود می رسیدند و هم باعث شکوفاتر شدن اقتصاد ایران می گردیدند.



خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: تجارت جواهر در عصر صفوی – قسمت دوم عصر صفوی جواهرات گران بها تجارت جواهرات اسرار کاوش

تاريخ : 9 / 3 / 1396 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود