قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قرار دارد. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان است.

قلعه پیروز گت در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در روستای تیس قرار دارد. این اثر از دوره اشکانیان و ساسانیان است. این دژ بر فراز تپه‌ای در میانهٔ دره تیس واقع است. بلندی تپه از ارتفاع دو رشته کوه پیرامون تپه بیشتر نمی‌باشد. آثاری از برجها در ضلع شمالی و جنوبی دیده می‌شود. در قسمت ضلع شمالی دو اطاق کوچک در اندازه‌های ۳×۲ متر به منظور دیدبانی روی یک گوشواره زمین مانند دو طبقه واقع شده‌اند. وبلندترین قسمت دژ و برج بر روی همین گوشواره‌است و بر اطراف اشراف دارد. در گوشه‌های شرقی و غربی در مرکز حیاط دژ آثاری از سکوهای بلند که از سنگ تراشیده ساخته شده‌اند آشکار است و بخشهایی که باقی مانده‌اند نشاندهندهٔ محلی برای اجتماع، عبادت یا نشستن اهل دژ در یک مجلس بوده‌است. سنگ‌های به کار رفته در بناها غیر آهکی هستند که از جای‌های دیگری به اینجا آورده شده‌اند زیرا جنس خود تپه آهکی و سیلیسی می‌باشد. این بنا با توجه به آثار باقی مانده مشابه بناهای دوره اشکانی است و نام پیروز ساسانی این احتمال را افزونتر می‌کند.

خصوصيات معمارى:اين اثر بر فراز يك تپه در وسط دره تيس واقع است ارتفاع تپه از ارتفاع دورشته كوه اطراف تپه بيشتر نيست. بلندى اين محل تقريباً 1/5 تا 2 برابر ارتفاعات اطراف دره در محل روستاى تيس مى ‏باشد. تپه از تخته سنگهايى از جنس رسوبى و آهكى تشكيل شده است. آثارى از زراعت و آبادانى در اطراف تپه پيروزگت ديده مى ‏شود راه ورود به تپه سخت و پرخطر است. در قسمت پايين تپه و در اطراف آن آثارى از ديوارهاى سنگى بزرگ و قلوه سنگ و ساروج با قدمت خيلى زياد ديده مى ‏شود. قسمت‏هاى متفرقى از ديوارها باقى هستند. ضخامت ديوار 2/5 تا 4 متر و ارتفاع آن در بعضى نقاط به 12 متر مى ‏رسد. بين ديوارهاى اصلى اطراف تپه ديوارهايى با ضخامت كمتر و به موازات ديوار اصلى ديده مى ‏شود كه از يكديگر 8 متر فاصله دارند و 200 متر طول دارند.

بين دو ديوار آثارى از برج‏هاى قلعه نمايان است و هر نقطه از تپه براى تأسيسات خاصى مانند كشيك خانه، قراولخانه و حفاظت قلعه اختصاص داشته است و تنها اثرى كه از آنها باقى مانده است سنگ و ديوار شكسته، ملاط، ساروج، گچ، خرده‏ هاى سفال و پى‏هاى بنا مى‏باشند. علاوه بر اين ديوارهاى بزرگ و ضخيم قلعه اثر خندقى به عرض 3 متر و عمق متفاوت قبل از ديوار اصلى ديده مى ‏شود. در اطراف دژ آثارى از آب انبارها نمايان است. زيربناى قلعه در حدود 800 متر طول و عرض آن با توجه به وضع طبيعى زمين متغير است و تقريباً بيضى شكل مى ‏باشد.

آثارى از برجها در ضلعهاى شمالى و جنوبى ديده مى ‏شود. در قسمت ضلع شمالى دو اطاق كوچك در اندازه 3*2 متر به منظور ديده‏بانى روى يك گوشواره زمين مانند دو طبقه واقع شده ‏اند و بلندترين قسمت دژ و برج بر روى همين گوشواره است و بر اطراف اشراف دارد. در گوشه ‏هاى شرقى و غربى و در مركز حياط قلعه آثارى از سكوهاى بزرگ كه از سنگ تراشيده ساخته شده ‏اند مشهود است و قسمتهايى كه باقى مانده ‏اند نمايگر محلى براى اجتماع، عبادت يا نشستن اهل قلعه در يك مجلس بوده است. در اطراف قلعه اصلى بر روى تپه ‏هاى پراكنده آثارى نيز از تأسيسات سكونتى بصورت جدا ديده مى‏ شود كه شايد محل سكونت طوايف يا خانواده ‏هاى مأموران قلعه بوده است. سنگهاى بكار رفته در بناها از نوع غيرآهكى هستند كه از نقاط ديگرى به اينجا آورده شده ‏اند زيرا جنس خود تپه آهكى و سيليسى مى‏باشد. اين بنا با توجه به آثار باقى مانده مشابه بناهاى دوره پارتى (اشكانى) است اما نام پيروز، ساسانى بودن اين اثر را قوت مى ‏دهد.


قلعه پیروز گت



خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: قلعه پیروز گت قلعه ها آثار ملی بناهای باستانی گنج قلعه ها

تاريخ : 3 / 9 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود