فلدسپار

  فلدسپارها یکی از متداول ترین و فراوان ترین کانی های تشکیل دهنده ی سنگ ها می باشند كه حدود 60 درصد پوسته زمین را به خود اختصاص داده اند. نام آنها از یک کلمه آلمانی به نام Feld+Spar  گرفته شده است که Feld به معنای قطعه زمین و Spar یعنی مکانیزمی که در آن کانی های روشن در سطح صاف شان می شکنند.

    از ویژگی های عمومی آن ها می توانیم سفید و روشن رنگ بودنشان ،سختی در حدود 6  و چگالی 55/2-63/2 را نام برد. وجود کلیواژ خوب در دو جهت تقریباً عمود بر هم را ذکر نماییم.  ساختمان آنها متشکل از تتراهدر های SiO4  است که اتصال آن ها بصورت داربستی است. 

از ویژگی های دیگر فلدسپات ها وجود ماکل در آنهاست که اگر ساده باشد به ماکل کارلسباد و اگر در هم باشد به ماکل مکرر معروف است. فرمول شیمیایی آنها XAl(Al,Si)3O8  می باشد که در این جا X  می تواند سدیم، کلسیم، پتاسیم و به ندرت باریم باشد.

بطور کلی فلدسپات ها در سنگ های آذرین فراوان ترند و در سنگهای دگرگونی هم دیده می شوند و در برخی موارد در سنگهای رسوبی هم دیده می شوند.

   تاریخچه تولید و مصرف فلدسپات ها:

اولین محصولات شناخته شده فلدسپات به قرن 18 بر  می گردد. درست زمانیکه سرخپوستان در حین معدن کاری بخش های کائولینیتی شده فلدسپات را به انگلستان صادر می نمودند. مورد مصرف این فلدسپات ها در صنایع سرامیک بوده است.

اولین فلدسپات ها در حین معدن کاری همراه با کائولن به صورت فلدسپات  هوازده در Sylua در Jackson County  کشف شد.

اولین محصول ایجاد شده از فلدسپات در این منطقه از پیکره ی یک پگماتیت بدست آمد. 

پگماتیت ها پیکره های سنگی رایجی هستند که ترکیباتی از گرانیت دارند و شامل بخش اعظمی از کریستال های بزرگ غیر معمولی با توده هایی از کوارتز- فلدسپات و میکا می باشند.

در سال 1946 آمریکایی ها تکنیک های جدیدی را برای جدا سازی نهشته های میکا از فلدسپات بکار گرفتند که همان عمل معروف Flotation می باشد.

تقسیم بندی فلدسپات ها :

بدلیل آنکه فلدسپات ها یون های مختلف Na,k,Ca و گاهاً Ba را در ساختمان خود دارند و همچنین با توجه به شرایط دمایی خاص و وضعیت  سنگ مادر  می توان آن ها را به گروه های زیر تقسیم بندی نمود:

1- فلدسپات های کالکوسدیک یا پلاژیوکلاز ها

2- فلدسپات های آلکالن یا ارتوکلازها

3-فلدسپات های سنگین

فلدسپات های کالکوسدیک یا پلاژیوکلاز ها

آلبیت  MoonStone  قطب غنی از Naالیگوکلاز آندزین لابرادوریت آنورتیت قطب غنی از Ca

چون  پلاژیوکلازها در محدوده ی وسیعی از حرارت یک توده ماگمایی تشکیل می شوند. در نتیجه دارای ترکیب شیمیایی متفاوتی می باشند که از آلبیت غنی از Na  تا آنورتیت غنی از Ca  را شامل می شود.

پلاژیوکلازها بطور فراوان  در سنگ های آذرین درونی مانند مونزونیت- دیوریت- گابرو و تراکیت و در سنگهای آذرین بیرونی و همچنین دگرگونی یافت می شوند.

فلدسپات های آلکالن یا ارتوکلازها

میکروکلین ( پتاسیم آلومینیوم سیلیکات) و مهمترین کانی این گروه می باشد. سانیدین(پتاسیم، سدیم آلومینیوم سیلیکات)  و آنورتوز (پتاسیم، سدیم آلومینیوم سیلیکات)  ارتوکلاز( پتاسیم آلومینیوم سیلیکات)

بطور کلی فلدسپاتهای پلاژیوکلازها  سری پیوسته ای از فلدسپات پتاسیک (اورتوز) و فلدسپات سدیک (آلبیت) را تشکیل می دهند.

بطور کلی فلدسپات های پتاسیک به دو زیر گروه عمده تقسیم می شوند :

اگر فلدسپات های پتاسیک به طور آرام و با درجه حرارت پایین  تا متوسط سرد شوند در سنگهای نفوذی و متامورفیک بصورت پگماتیت متبلور

 می شوند و سری میکروکلین- ارتوکلاز را تشکیل می دهند.

اگر در محیطی از ماگما که درجه حرارت بالاست سریع سرد شوند. این حالت بیشتر در سنگهای آتشفشانی مشهود است و سری سانیدین- آنورتوز را تشکیل  می دهند.

فلدسپات های پتاسیک سدیک هم به دو زیر گروه عمده تقسیم می شوند:

اگر در محیط با درجه حرارت بالا و به سرعت سرد شوند کانی های سری سانیدین- آنورتوز را تشکیل می دهند.

 

اگر در محیط با درجه حرارت پایین و به آرامی سرد شوند کانیهای سری میکروکلین-آلبیت را تشکیل می دهند.

فلدسپات های سنگین:

 سلسیان BaAl2Si2O8     

 هیالوفان(K,Na,Ba)[(Al,Si)2O8]  

وجود باریم ( Ba ) در این نوع فلدسپات ها  باعث تمایز آن با بقیه انواع فلدسپات ها شده . این کانی ها در طبیعت کمیابند.  هر دو کانی این گروه در داخل آهک ها و دولومیت های دگرگون شده یافت می شوند.

 



خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: سنگ ها سنگ های قیمتی خواص سنگ ها ارزش سنگ ها فلدسپار

تاريخ : 28 / 8 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود