تپه باستانی دلفان

به گزارش پایگاه خبری دلفان امروز؛ در شمال غرب استان لرستان سرزمین بنا شده است به نام دلفان با تاریخی به قدمتی به بلندای تاریخ. شاید بیشتر دلفان را با نام سرزمین مفرغ بشناسیم چرا که تمدن مفرغ از این دیار ظهور کرده و به کل عالم گسترش یافته است اما آنچه که دلفان را به عنوان یک سرزمین ممتاز از نظر باستانی متمایز می کند وجود تپه های باستانی در این شهرستان است که خود گواه از قدمت چندین هزار ساله این سرزمین دارد.

بنابر اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا کنون حدود 45 تپه باستانی در شهرستان دلفان شناسایی شده است.

تپه سیکوند که در 7 کیلومتری شهر نورآباد(مرکز دلفان) قرار گرفته یکی از مهمترین تپه های باستانی دیار دلفان است که در سال 1380 در فهرست اثار باستانی کشورمان قرار گرفت.

محققان اعتقاد دارند وجه تسمیه این تپه که در روستایی به همین نام واقع شده اشاره به حضور قوم سکاها در این سرزمین دارد. قدمت این تمدن به گواه تاریخ  به 1700 سال قبل از میلاد بر می گردد.

تپه باستانی یارآباد از دیگر آثار باستانی سرزمین کهن دلفان محسوب می شود. این تپه كه در 25 كیلومتری دلفان و در روستای یارآباد واقع شده، ارتفاع زیادی ندارد. این محل از قدیم به حمام معروف بوده است. در اطراف تپه،‌ گورهای باستانی بسیاری وجود دارد كه ظاهراً اهالی روستا و دیگران بیش‌تر با حفاری‌ غیرمجاز اشیاءِ به دست آمده از طلای منقوش را به غارت و یغما برده‌اند. در آن روزگار، گویا یكی از آیین‌های رایج تدفین، سكه گذاشتن در دهان مرگان بوده است. بدین گونه،‌ اگر در قبری آثار باارزش دیگری یافت نمی‌شد،‌ دست‌كم سكه‌ای از دهان جمجمه‌‌ای پیدا می‌شد. یكی از سكه‌های به دست آمده از این تپه به دوره ساسانی تعلق دارد.

دیگر تپه باستانی دیار مفرغ را تپه باباجان می نامند. این تپه در 5 کیلومتری شهرنورآباد واقع شده و به عنوان سمبل تاریخی دلفان به حساب می آید.در سال 1344 گر گاف میلد باستان شناس بریتانیایی با کاوش های که بر روی این اثر ماندگار انجام داد قدمت آین اثر جاوید را به هزاره سوم قبل از میلاد نسبت داده و همچنین اعلام کرد که در چهار دوره تاریخی این مکان محل زندگی بشر بوده است.

تپه باستانی کفراج که در روستای کفراج بخش خاوه قرار گرفته  مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده و در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.همچنین تپه زلیوا دیگر تپه باستانی بخش خاوه بوده که در سال 1380 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

در روستای گلباغی از توابع دهستان میربگ نیز دو تپه باستانی به نام های تپه گلباغی و حسن گاویار قرار گرفته که مربوط به دوره اشکانیان می باشند. این آثار نیز در سال 1380 به عنوان آثار ملی به ثبت رسیدند.

همه این ها حکایت از وجود تاریخی به قدمت هزاران سال قبل از میلاد در سرزمین دلفان دارد.



خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: تپه باستانی دلفانتپه های باستانیمقبره های پادشاهانگنج تپه ها

تاريخ : 7 / 7 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود